Strona główna / Kobieta / Kobiece dolegliwości / Bóle krzyża

Bolący krzyż może się pojawić niezależnie od wieku czy płci. Najważniejszą kwestią zapobiegającą powyższym dolegliwościom jest dbanie o nasz kręgosłup czyli np. prawidłowa postawa (również podczas siedzenia), nie dźwiganie ciężarów itp. Pamiętajmy, że urazy kręgosłupa mogą być bardzo poważne , często nawet po rehabilitacji odczuwamy bóle w partiach, których dotknął uraz. Zobaczcie jakie popełniamy błędy:

Przeciążenie i nadwyrężenie mięśni spowodowane między innymi

  • siedzącym trybem życia
  • podnoszeniem zbyt ciężkich przedmiotów
  • brakiem ruchu, aktywności fizycznej

Bóle są także często spowodowane zmianami  zwyrodnieniowymi, dysków oraz różnego rodzaju  urazami. Do najczęstszych należą

  • Dyskopatie - choroby krążka międzykręgowego zwanego dyskiem. Dysk może ulec degeneracji (odwodnienie) lub wpuklić się w obręb rdzenia kręgowego, powodując ucisk na rdzeń kręgowy i na korzenie nerwowe.
  • Zwyrodnienia - ich przyczyną jest naturalne starzenie się i zużycie tkanki kostnej. Zwyrodnienie powoduje powstawanie wyrośli kostnych, które drażnią sąsiednie tkanki i powodują ból.
  • Wady rozwojowe - dotyczą ok. 15% ludzi na świecie. Powstają na skutek wrodzonych zmian w budowie kręgów lub są to zaburzenia ostatniego etapu wzrostu kości.
  • Urazy

Jak dbać o kręgosłup?

  • dbaj o regularny ruch i aktywność fizyczną - sporty najmniej obciążające kręgosłup to pływanie i jazda na rowerze
  • ćwicz codziennie, rozciągaj się po wstaniu z łóżka
  • dbaj o prawidłową postawę  tak, aby Twoje plecy były wyprostowane
  • staraj się nie przebywać długo w jednej pozycji
  • dbaj o zdrową dietę, utrzymuj prawidłową masę ciała - nadwaga bardzo często prowadzi do problemów z kręgosłupem
  • jeżeli bóle są permanentne, zgłoś się do lekarza