Strona główna / Kobieta / Menopauza / Objawy i dolegliwości - jak je złagodzić

Okres menopauzy, to dla kobiety bardzo trudny czas. Występują nie tylko trudne objawy fizyczne, ale również psychiczne. Kobiety ciężko znoszą fakt starzenia się ciała, oraz tego w jaki okres życia wchodzą. Pojawiają się z tym związane stany lękowe, jak również rozdrażnienie sytuacją, w której się właśnie znalazłyśmy. Najważniejsze jest jednak, by zaakceptować stan w jakim się znajdujemy. Skontaktować się z bliską osobą i porozmawiać o tym co się z nami dzieje, lub udać się do psychologa. Ważne, aby w tym momencie o siebie zadbać, bo nie będzie to łatwy moment. Nie jest - dla żadnej kobiety.

Objawami jakie towarzyszą w tym okresie zarówno fizycznymi jak i psychicznymi to:

  • nieregularne miesiączki           
  • uderzenia gorąca i nocne poty
  • nagłe dreszcze
  • bóle głowy
  • bóle mięsni
  • uczucie zmęczenia
  • sucha skóra
  • suchość pochwy, ból podczas stosunku
  • częste oddawanie moczu, moczenie się
  • zmienność nastroju
  • zmiany w zachowaniu
  • lęki
  • depresja
  • niepokój
  • drażliwość
  • problemy z pamięcią
  • obniżona ochota na seks
  • problemy z koncentracją
  • budzenie się wcześnie rano
  • zaburzenia snu, bezsenność
  • trudności w podejmowaniu decyzji
  • drażliwość
  • płaczliwość
  • spadek energii

Aby złagodzić dolegliwości związane z okresem menopauzy należy przestrzegać kilku ważnych wskazówek. Podczas menopauzy istotna jest zdrowa dieta, która nie tylko sprawia że jest się zdrowszym, ale także zmniejsza ryzyko chorób serca, osteoporozy i nowotworów. W odpowiedniej diecie nie powinno zabraknąć takich składników jak warzywa, owoce, zboża, wapno i witamina D. Powinno się natomiast ograniczyć spożycie tłuszczów. Gdy dokucza nam niepokój i bezsenność powinnyśmy ograniczyć spożycie kawy i herbaty, które redukują występowanie tych symptomów. Bardzo ważną sprawą jest zaprzestanie palenia papierosów. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko wystąpienia wczesnej menopauzy, a także chorób serca i osteoporozy. Aby zredukować uczucie fal gorąca należy regularnie wykonywać aktywność fizyczną. Proste ćwiczenia takie jak spacer czy wchodzenie po schodach pomogą nam utrzymać wagę, a także wzmocnią nasze kości i tym samym zmniejszą ryzyko wystąpienia osteoporozy. Powinnyśmy nauczyć się kontrolować swój poziom stresu - pomoże to nam znieść napięcie i niepokój. Przydatne i sprawdzone techniki relaksacyjne to masaż, gorąca kąpiel, spokojna i odprężająca muzyka. Jeżeli objawy menopauzy są silne i dokuczliwe, koniecznie należy udać się do lekarza - może zalecić stosowanie leków hormonalnych lub innych preparatów farmakologicznych.